autogumi-webshop.hu

­

Gyakran ismételt kérdések

  • Mit takar pontosan a téli gumi elnevezés?

    Vredestein Wintrac 4 Xtreme téligumi

     M+S jelölés

    Az angol "mud+snow" vagyis "sár+hó" jelölés önmagában nem alkalmas a téligumi megjelelölésére. Ez a jelölés csupán annyit jelent, hogy alkalmas lehet a téli közlekedésre mintázatából fakadóan. Egyes (főleg terepjáró, SUV) abroncsok esetében a nyári gumikon megtalálható ez a jelzés, de ettől az abroncs még nem téligumi.

    Hópehely szimbólum

    A hópehely szimbólum napjainkban egyre elterjettebb ismertető jele a valódi téligumiknak. A hópehely jelölés azt jelzi, hogy az abroncs a vizsgált téli kritériumok esetében jobb paraméterekkel rendelkezik a referencia értékekhez képest.

    Lamellák

    Az igazi téligumik kötelező eleme. Egy igazi téli abroncson akár 2000 lamella is található. A lamellák kialakítása eltérő lehet, de szerepük megegyezik: jelentősen megnövelik a kapaszkodó élek számát. A lamellák segítik csúszós, havas útfelületen az abroncs oldaltartását, kapaszkodását.

    Speciális gumikeverék

    A téligumik keveréke eltérő a nyári abroncsokétól. A téli abroncsok ennek köszönhetően a közhelyként ismert +7°C hőmérséklet alatt is rugalmasak, ezzel biztosítva az abroncsok megfelelő tapadását.

    Megfelelő futómintázati mélység

    A törvényben előírt 1,6mm mintázati mélység gyakorlatilag csak a nyári gumiabroncskra lehet érvényes, de ott is 2mm alatt, már ideje cserélni. A téligumik esetében a 4mm alatti mélység már nem nyújt megfelelő tapadást, nem fejtik ki a lamellák megfelelően hatásukat, csökken a vízelvezétsi képesség stb. Éppen ezért fontos, hogy mindig ellenőriztessük abroncsaink állapotát szakértő kollégákkal, valamint tartsuk magunkat távol a használt gumiabroncsok vásárlásától!

  • Tudjon meg többet az új EU abroncs címkéről!

    Az 1222/2009 EU szabályozás 2012. november 1-től lép életbe a személyautóhoz, terepjárókhoz, kishaszonjárművekhez és teherautókhoz 2012. július 1-től gyártott abroncsokhoz (Gyártási kód dátuma: „2712”).

    A cél a közúti szállítmányozás biztonságának, gazdaságosságának és környezetvédelmi hatékonyságának a javítása a (gördülési ellenállástól függő) üzemanyag-hatékony és a (nedves fékezés szempontjából) biztonságos és alacsony zajszintű abroncsok segítségével. E szabályzásnak köszönhetően a végfelhasználók jobb döntést hozhatnak, ha abroncsot kívánnak vásárolni, és az egyéb ilyenkor szokásos tényezőkkel együtt figyelembe veszik ezt az információt.

    Próbálja ki, mit is jelentenek az osztályzatok közötti különbségek a Pirelli oldalán található bemutató segítségével.

    Forrás: www.pirelli.hu

  • Az üzemenyag-hatékonyság és az abroncs gördülési ellenállásának kapcsolata

    A gördülési ellenállás a haladás irányával ellentétes irányban ható erő, mely akkor lép fel, amikor forog a kerék. Tekintve, hogy az abroncs felel akár a teles üzemanyagfogyasztás 20 százalékáért egy személyautónál, 35 százalékáért egy teherautónál, fontos hogy alacsony legyen a gördülési ellenállás. Nézzük meg, hogyan működik ez! A jármű súlya miatt az abroncs deformálódik az út felszínével való érintkezési felületen, és hő formájában szétoszlik az energia. Minél nagyobb a deformáció, annál jobban növekszik a gördülési ellenállás, és ennek következtében az üzemanyag-fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás. Az EU abroncsjelölési szabályozásában a gördülési ellenállás osztályai „A”-tól (a legjobb minősítés) „F”-ig (ipari járművek esetén) és „G”-ig (személyautók esetén) terjednek.

    A „C” és „B” osztály közti különbség 2,5 – 4,5 százalékos üzemanyag-fogyasztás csökkenést vagy növekedést jelent a személyautóknál, 5-8 százalékot a teherautóknál.

  • A biztonság és az abroncs nedves tapadásának kapcsolata

    A nedves tapadás az abroncs egyik legfontosabb biztonsági jellemzője. A nedves úton való kiváló tapadás rövidebb féktávolságot jelent esős időben.

    Vannak a biztonság szempontjából egyéb fontos paraméterek is, de a nedves tapadás példáján a legkönnyebb bemutatni az egyes abroncsok közötti különbséget.

    Egy személyautónál az egyes fokozatok között durván 2,6 méterrel csökken vagy növekszik a megálláshoz szükséges féktávolság 80km/h sebességnél..

  • A külső zajszint (DB)

    A közlekedési zaj jelentős környezeti hatás, melyet több tényező is befolyásol:a forgalom nagysága, a jármű típusa, a vezetési stílus, valamint az abroncs és az út kölcsönhatása. A jelölésben megadott érték nem a vezető által hallott belső zajra, hanem a külső zajszintre vonatkozik, amely hozzájárul a zajszennyezéshez.

    3 fekete hanghullám -megfelel az EU 2001/43 zajhatárnak.
    2 fekete hanghullám -megfelel az EU 661/2009 zajhatárnak.
    1 fekete hanghullám -3dB-lel alatta marad az EU 661/2009 zajhatárnak.

  • Téligumi átszerelésének ideje?

    Vredestein Snowtrac 3 téligumi

    Amikor  a napi átlag hőmérséklet +7°C alá csökken, ideje felszereltetni a téligumikat!

    A fenti mondat sokszor elhangzik szeptember, október magasságában. A nyári gumiabroncsok a lecsökkent hőmérsékleten már 

    nem nyújtanak kellő biztonságot. A téligumik kifejezetten a hidegebb időszakra vannak fejlesztve, nem csak a havas időkre.

    Amennyiben a spórolás miatt nem akar felszereltetni téli abroncsokat, rosszul dönt! Inkább nyáron járjon téli gumikkal, mint télen nyáriakkal.

    A z abroncsok cserélésekor mindig jelöljék meg, az abroncsok helyét, és esetlegesen a forgásirányát. Javasolt átlag 10000km-enként az első-hátsó tengely abroncsait megcserélni (már amennyiben ez lehetséges).

    Természetesen a nyári gumikat a napi átlag +7°C elérése után érdemes visszatetni, ez átalgosan a március vége, április elejei időszakra tehető!

  • Befolyásolja-e a mintázat mélysége az abroncs viselkedését?

    Vredestein Wintrac Nextreme téligumi

    A gumiabroncs a gépkocsi és az út közötti legfontosabb kapocs!

    A gumiabroncsok típusától függõen az új abroncsok mintázatának mélysége 7 és 9,5 milliméter között változik. A mintázat optimális viselkedést biztosít különféle idõjárások közepette.

    Az abroncsok mintázatán kopásjelzõ (TWI – Tread Wear Indicator) is található, amely megmutatja, ha az abroncs már elkopott.

    Nedves úton megnõ a megcsúszás veszélye. Ahogy az abroncs mintázata a minimális mélységhez közeledik, a vízenfutás (aquaplaning) veszélye is megnõ. Azonban nem minden abroncsnál lehet egyértelmûen megállapítani, hogy mi az a minimális mintázat-mélység, amelynél az abroncs már veszélyes lehet. Az általános szabály az, hogy minél szélesebb az abroncs, annál nagyobb a vízenfutás veszélye a kopott abroncsoknál.

  • Hólánc használata?

    Téligumi, és hólánc használata

    Egyes országokban akár törvény is előírhatja a hólánc használatát, vagy annak idejét.

    Mindig legyen figyelemmel az esetleges büntetések, és balesetek elkerülése érdekében a fentiekre.

    A hólánc használatánál nagyon fontos, hogy az megfelelő méretű legyen, vagyis az autónkra, és kereinkre illeszkedjen. Ellenkező esetben komoly károkat okozhat nem csak a gumiabroncsokban, felnikben, de akár az autó más részeiben is. Előnyös lehet, ha elindulás előtt felpróbáljuk a hóláncot kerekeinkre, hiszen némi gyakorlatra is szert tehetünk a felszerelését illetően, valamint még idő előtt kiderülhet, hogy esetleg nem megfelelő gépkocsinkra.

    A hóláncot mindig a hajtott kerekre szereljük, és használatakor kellő körültekintéssel válasszuk meg sebességünket.

    A manapság egyre elterjetteb háló, hókengyel stb. jó választás lehet, hiszen használata sokszor egyszerűbb, és praktikusabb, de sok esetben nem tudja helyettesíteni a valódi hólánc használatát.

  • Mit jelent az aszimmetrikus mintázat?

    Az asszimetrikus mintázattal gyártott abroncsok futófelületén általában a belső oldalon nyitottabb a mintázat mint a külső oldalon. A külső oldlai, azaz a zártabb mintázat a száraz úton való jobb tapadást, valamint nagyobb kanyarsebességet eredményez, míg a belső odali nyitottabb rész jobb vízelvezetést tesz lehetővé.

    A nyitottabb mintázatnak mindig a belsõ oldalra kell kerülnie, mint ahogy azt a mellékelt  ábra is mutatja.

    Az asszimetrikus abroncsok oldalfalán mindig fel van tüntetve a belső, vagy a külső oldal jelölése, a pontos szerelés végett.

    Az asszimetrikus abroncsok jó példája a Vredestein Ultrac Sessanta. Ezen az abroncson a belső oldalt jelöli az "Inner side" felirat is, így felszereléskor ezt a feliratot nem szabad látnunk!

  • Mit jelent a forgásirányos mintázat?

    BF Goodrich forgásirányos téligumi

    A forgásirányos azaz irányspecifikus mintázattal rendelkező abroncsok (akár téligumi, akár nyárigumi) jó vízelvezetést biztosítanak. Ezeknél az abroncsoknál nagyon fontos, hogy megfelelően legyenek felszerelve!

    A szerelésnél segítségünkre lehet a "Rotation" azaz forgásirény felirat, valamint a forgásirányt jelző kis nyíl, melynek mindig a gépkocsi haladási iránya felé kell mutatnia. Ez a jelölés általában a gumiabroncsok mindkét oldalán megtalálhatóak!

    Jó példa a fenti mintázatra a bal oldali képen látható BF Goodrich G-Force Winter téligumi.

­

Ha egyéb kérdése lenne, forduljon szakértő kollégáinkhoz az alábbi elérhetőségen: info@autogumiplaza.hu

­

oldal tetejére